skip to Main Content

Corona

De activiteiten van Manteling zijn door de coronapandemie flink opgeschud. Veel activiteiten werden georganiseerd en moesten vervolgens weer geannuleerd worden. Daarom werden al snel alternatieven bedacht. Hieronder staat een overzicht van de gevolgen van corona voor enkele werkzaamheden van Manteling.

|||| ORGANISATORISCH
De medewerkers gingen vanuit huis werken. De overgang naar de thuissituatie verliep soepel en met enige ICT-ondersteuning kon iedereen hier goed mee uit de voeten. Begin 2020 meldde de aanbieder van ons registratiesysteem dat ze gingen stoppen. We maakten daardoor noodgedwongen de overstap naar een andere aanbieder. Iedereen die met registratiesystemen werkt, weet dat er veel tijd gaat zitten in een dergelijke overgang en migratie van gegevens. Met voldoening kunnen we concluderen dat deze verandering een verbetering is. Het systeem waar Manteling nu mee werkt, is gebruiksvriendelijker en werkt efficiënter.


||||
TELEFONISCHE BEREIKBAARHEID
Ook onze vrijwillig telefonisten konden niet meer naar kantoor komen. Dat betekende dat de collega’s van Manteling om de beurt telefoondienst hadden en nog steeds hebben. Is dat tijdrovend? Ja. Is dat zinvol? Ja. Vragen van bellers werden en worden direct beantwoord en alle medewerkers van Manteling houden op deze manier voeling met wat er speelt onder mantelzorgers, vrijwilligers en hulpvragers.
Met het ingaan van de lockdown hebben de mantelzorg coördinatoren ruim honderd mantelzorgers gebeld, die door de lockdown in een moeilijke situatie zaten. Het ging bijvoorbeeld om mantelzorgers van wie de partner in een verpleeghuis was opgenomen en die hun partner niet meer konden bezoeken. Verder troffen we mantelzorgers met een klein netwerk, mantelzorgers die zelf kwetsbaar waren of mantelzorgers die door de sluiting van de dagbesteding en het wegvallen van huishoudelijke hulp nu in hun eentje 24/7 de zorg op zich moesten nemen. Het deed de mantelzorgers goed dat er iemand aan hen dacht en dat ze hun verhaal, verdriet en zorgen aan ons kwijt konden. We boden een luisterend oor en reikten hen praktische oplossingen aan, zoals de corona-proof boodschappendienst van Manteling. Ook konden we een aantal mantelzorgers steunen van wie de partner door corona was overleden en die veel moeite hadden met de situatie waarin ze afscheid hadden moeten nemen. Door de telefoontjes kregen we signalen waar we meteen actief op hebben ingespeeld.

|||| ACTIVITEITEN
Veel activiteiten konden in het begin van het jaar nog doorgaan en ook in de periode van juli t/m september hebben activiteiten in fysieke vorm plaatsgevonden. In de andere maanden schakelden we over naar noodzakelijke nieuwe vormen van ondersteuning en begeleiding van vrijwilligers, hulpvragers en mantelzorgers. Zo werden bijeenkomsten voor vrijwilligers en de ‘Huyskamer’ voor mantelzorgers via Teams georganiseerd. Omdat deelnemen via Teams niet voor iedereen haalbaar was, konden vrijwilligers en mantelzorgers van Manteling in maart 2021 een digitale vaardigheidstraining volgen.
De wandelgroep marcheert door. Deelnemers krijgen wekelijks een route toegestuurd om zelfstandig of met zijn tweeën te wandelen waarna gezamenlijk via Teams wordt koffie gedronken.

|||| BOODSCHAPPENSERVICE
Al snel bleken boodschappendiensten die door andere (commerciële) partijen werden georganiseerd, niet voor iedereen te voldoen. Veel mantelzorgers en kwetsbare ouderen waren niet digitaal vaardig en konden geen bestelling of betaling doen via internet. Of het minimum bedrag voor de bezorging was voor hen te hoog. Binnen twee weken organiseerde Manteling een coronaproof boodschappendienst waarbij een direct contact tussen vrijwilliger en hulpvrager niet nodig was en de betaling kon worden gedaan zonder internet bankieren. In 2020 is van deze service maar liefst 322 keer gebruik gemaakt. Met dank aan alle vrijwilligers die bereid waren om voor onze hulpvragers extra naar de winkel te gaan!

|||| MANTELZORGVERKLARING
De grenzen gingen dicht. Dat was een probleem voor mantelzorgers die in België woonden en hun ouders op Walcheren wilden steunen. Ook de mantelzorgers die gewoonlijk meegingen met een afspraak naar de dokter, als begeleiding en luisterend oor, zaten met de handen in het haar omdat ze niet meer mee naar binnen mochten bij de arts. Voor hen maakten we een officiële mantelzorgverklaring. En het bleek te werken, gezien de opgeluchte reacties die we kregen.

‘Het was nog even spannend bij de grens, maar de douanier liet me dankzij de verklaring gelijk doorgaan. Hartelijk dank, ook namens mijn ouders!’
‘Fijn dat ik zo toch mee naar binnen mocht bij de arts. Mijn moeder was nu gerust en ik kon voor haar onthouden wat de arts zei.’

|||| MANTELZORGBUTTON
Het was voor mantelzorgers lastig om in de winkel telkens opnieuw uit te moeten leggen dat ze maar één winkelwagentje konden gebruiken vanwege de beperking van de hulpvrager met wie de boodschappen werden gedaan. Met een door Manteling ontworpen mantelzorgbutton was het voor iedereen duidelijk dat er hier sprake was van een mantelzorger die een hulpvrager begeleidde. Deze button kwam landelijk in het nieuws en heeft navolging gekregen. Door Manteling zijn inmiddels ruim180 van deze buttons verstuurd.

|||| MANTELZORGLUNCH
De lunch voor beleidsmakers en mantelzorgers werd geannuleerd. Tot drie keer toe werd een nieuwe vorm bedacht met als uiteindelijke vorm ’bellen met de wethouder’. Wethouders Carla Doorn en Chris Maas spraken telefonisch met mantelzorgers, wat door zowel de wethouders als de mantelzorgers als zinvol werd ervaren. 

Geïnteresseerd in meer? Mooi!

Ben je op zoek naar vrijwilligerswerk dat je heel veel voldoening kan geven? Ga dan naar ons vacatureoverzicht en meld je aan. We nemen dan snel contact met je op.

Op de hoogte blijven?

Volg ons op Facebook, Instagram en LinkedIn

Manteling
Telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 9.30 uur tot 15.00 uur via 0118-553530.

Manteling werkt mantelzorgvriendelijk
Manteling heeft sinds begin 2018 de erkenning ‘Wij werken mantelzorgvriendelijk’. Deze erkenning houdt in dat we niet alleen oog en aandacht hebben voor het thema mantelzorg, maar dat we ook onze medewerkers en vrijwilligers helpen in het zoeken naar ondersteuning en oplossingen zodat ze (vrijwilligers)werk en mantelzorg kunnen blijven combineren.

Back To Top